Palvelut


Teen yhtä suurella innolla niin suuret projektit kuin yksittäiset, pienet työt. Vuosien varrella minulle on kertynyt kokemusta vaikka minkälaisista graafisen alan töistä alkaen yksittäisitä kuvankäsittelyistä päättyen koko vuoden kestävien mainoskampanjoiden suunnitteluun.

Koska jokainen työ on uniikki, töiden hinnoittelusta sovitaan tapauskohtaisesti joko tunti – tai projektihintana. Pyydä tarjous yhteydenottolomakkeella

Kaikki työt käyvät aina läpi tarvittavan vedostuskierrosta, kunnes olet tyytyväinen julkaisuun. Halutessasi kilpailutan puolestasi painot ja hoidan ilmoitusvaraukset lehtiin. 



Yritysilme

Yritysilmeen suunnitteluprosesseja on yhtä monenlaisia kuin on yrityksiäkin. Tärkeimpinä elementteinä yritysilmeen suunniteluun kuuluu

  • Logon suunnittelu
  • Typografia
  • Värit
  • Kuvamaailma

Yritysilmeen voi joko suunnitella kokonaan alusta alkaen tai antaa pientä kasvojenkohotusta jo olemassa olevalle ilmeelle.



Logosuunnittelu

Logo tai liikemerkki on yrityksesi tärkeimpiä ja tunnistettavimpia elementtejä.  Logon suunnittelu aloitetaan palaveeraamalla joko kasvotusten, puhelimitse tai sähköpostitse. 

Kun olen päässyt jyvälle yrityksesi olennaisimmista asioista, kuten toimialasta ja kohdeasiakkaista, teen sinulle 3–5 erilaista logovaihtoehtoa, joista valitset mieleisesi jatkojalostukseen. Logoa  muokataan ja pyöritellään, kunnes olet siihen tyytyväinen. Lopuksi saat pakettina tarvittavat versiot logosta käytettäväksi printissä ja netissä, sekä logon käyttöohjeet.

Myös jo olemassa olevan logon päivitys onnistuu!

Suunnittelemani Ekokampaamo Kookoksen logo

Logon vektorointi

Oletko itse näppärä piirtäjä, mutta tarvitset ammattilaisen apua saadaksesi logon käytettävään muotoon? Onko yrityksellesi aikanaan suunniteltu logo, mutta alkuperäiset työtiedostot ovat teillä tietymättömillä?

Logon vektorimuotoisuus on tärkeää – vektoroitu logo on terävä riippumatta siitä, käytetäänkö sitä netissä, käyntikortin kulmassa tai koko talon seinän kokoisessa ulkomainoksessa.

Valmiin logon vektorointi onnistuu yleensä hyvinkin helposti.



Lehtien ja kirjojen taitot

Taittaminen tarkoittaa tekstin, kuvien ja muiden elementtien asettelua niin, että kokonaisuus on mahdollismman selkeästi hahmotettavissa. 

Ensin teen julkaisun ulkoasusuunnitelman typorgrafioineen ja väreineen, sekä malliksi muutaman sivun mittaisen mallitaiton.  Ulkoasusuunnitelmaan tehdään tarvittavat korjaukset, minkä jälkeen tartutaan itse toimeen. Mikäli kyseessä on isompi julkaisu, kuten kirja,  lähetän sinulle katsottavaksi aina osan julkaisusta – esimerkiksi parikymmentä sivua kerrallaan – johon tehdään tarvittavat korjaukset.

Pienemmät julkaisut, esimerkiksi lehdet,  taitan kerralla valmiiksi, minkä jälkeen tehdään korjaukset kuntoon.

Julkaisuihin tulevat tekstit on hyvä olla taittoa aloittaessa mahdollisimman valmiit. Oikolukua ja asiavirheiden korjauksia voi ja pitää tehdä siihen asti, kunnes julkaisu on täysin painovalmis. Valokuvat voi joko ottaa itse, palkata valokuvaajan tai hankkia kuvat kuvapankeista. Mahdolliset kuvitukset ja grafiikat voi joko toimittaa minulle valmiina tai sitten voin suunnitella ne alusta alkaen.

Mikäli julkaisussasi on myytynä ilmoitustilaa, teen mielelläni myös mediakortin. Ilmoitukset voi toimittaa minulle valmiina, tai voin koostaa ne minulle lähetettävästä materiaalista.

Auno ja Mauri Riutun säätiön 30-vuotishistoriikkikirjan taitto

Esitteet ja flyerit

Esitteet ja flyerit ovat kätevä tapa markkinoida tuotteita, palveluita tai tiedottaa tapahtumista. Esitteitä voi napata nivaskan mukaan messuille, jättää myymälän tiskille jakoon tai jaella suoramarkkinointina lähialueen postilaatikoihin. Niiden selkeä etu esimerkiksi lehtimainoksiin tai julisteisiin verrattuna on se, että niihin mahtuu reilusti enemmän tietoa.

Ulkoasusuunnittelun toteutan joko valmiin yritysilmeen mukaisesti tai tai mikäli yritysilmettä ei ole, suunnittelen ulkoasun alusta alkaen. Ennen suunnittelutyön aloittamista tarvitsen logosi vektorimuodossa ja esitteeseen tulevat tekstit mahdollisimman valmiina. Valokuvat voit ottaa itse, teettää valokuvaajalla tai ne voidaan hankkia kuvapankeista. Samoin mahdolliset graafiset elementit voit joko lähettää minulle valmiina tai voin suunnitella ne.

Ennen painatusta lähetän sinulle katsottavaksi vedoksen, johon tehdään tarvittavat korjaukset.

Komediaa Kangasalla -flyer ja Nordic Health Spraysin esite

 

Käyntikortti

Persoonallisella käyntikortilla on helppo erottua massasta ja se on kätevä tapa jakaa yhteystiedot potentiaalisille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Niitä pitää olla aina mukana!

Käyntikortissa on hyvä olla selkeästi logosi, toimialasi ja tärkeimpänä yhteystiedot napakasti ilmoitettuna. Käyntikorteista teen myös muutaman erilaisen vaihtoehdon, joista voit valita mieluisimman.



Lehtimainos

Lehtimainos on erittäin kätevä tapa kohdentaa mainonta tietylle alueelle ja ihmisryhmälle. Sen avulla on helppo tiedottaa tapahtumista ja tarjouksista ja saada asiakkaita liikkeelle.

Lehtimainokset voi varata etukäteen vaikka koko vuodelle tai tarttua lehtien ilmoitusmyyjien viime hetken tarjouksiin, jotka ovat usein hyvinkin edullisia. Lehtimainosten suunnittelu onnistuu usein ripeälläkin aikataululla.

Kuten muitakin töitä, lehtimainoksen suunnittelua varten tarvitsen ainakin logosi vektorimuodossa ja mainokseen tulevat tekstit. Kuvat olisi hyvä olla valmiina omasta takaa, mutta fiiliskuvia voi hankkia myös kuvapankeista.

Lisäksi olisi tärkeää saada joko lehdestä tullut varausvahvistus tai mediakortti, josta selviää ilmoituksen mitat, tekniset tiedot ja aineistoaikataulu.

Ennen mainoksen lähettämistä lehteen lähetän sinulle vedoksen ilmoituksestasi, johon tehdään tarvittavat korjaukset.

Myös vanhan lehtimainoksen muokkaus ja päivitys onnistuu useimmissa tapauksissa.

MCCM Medical Cosmetics Suomen ja
Pirkanmaan Jätehuollon lehtimainokset


Julisteet

Tapahtuma tai esitys tulossa? Lähdössä messuille? Juliste on kätevä tapa kiinnittää ihmismassojen huomio ja siitä saa halutessa myös pysyvän sisustuselementin.

Julistetta varten suosittelen hankkimaan aina omat kuvat kuvapankkikuvien sijaan. Mikäli kuvien hankkiminen ei ole jostain syystä mahdollista, myös kuvituksella tai pelkällä grafiikalla pötkii pitkälle. Kuvan lisäksi julisteeseen tarvitaan ainakin oma logosi ja mahdollisten yhteistyökumppaneiden logot vektorimuodossa.

Julisteessa on hyvä ilmaista selkeästi ja mahdollisimman tiivisteysti mitä tapahtuu, missä ja milloin. 

Ennen työn aloittamista on hyvä pohtia yhdessä hieman julisteen ulkoasua ja sommittelua. Julisteesta, kuten muistakin töistä, saat ennen painoon lähettämistä vedoksen, joka käy läpi tarvittavan määrän muokkauskierroksia ennen painatusta.

Tampereen Komediateatterin Ghost Stories -näytelmän juliste ja
Valtiomonteatterin Äitiysprojekti 1 -näytelmän juliste


Messuosastot

Messut ovat aina iso satsaus, joihin kannattaa panostaa kunnolla. Koska messuilla monesti riittää vilinää ja vilskettä, näyttävällä messuosastolla erottuminen on tärkeää.

Yleensä messujen järjestäjältä saa piirroksen messuosaston rakenteesta, joiden avulla on helppo suunnitella mallikuva messuosastosta sinulle nähtäväksi. Jos piirroskuvaa ei ole, messuosaston seinien mittojen mukaan voi suunnitella esimerkiksi taustakankaat tai pop up -seinät.

Lisäksi messuista ja messuosaston koosta riippuen osastolle on mahdollista saada myös esimerkiksi erilaisia telineitä, pöytiä tai vaikka hyllyjä tuotteiden esillepanoa varten. Muistathan myös messutarjoukset! Niiden tiedottamista varten käteviä apuvälineitä ovat flyerit, rollupit – somea unohtamatta.



Rollup

Rollupit ovat tehokas, helppokäyttöinen ja kohtuullisen edullinen tapa kiinnittää ohikulkijoiden huomio esimerkiksi messuilla tai muussa tapahtumassa. Niistä saa halutessa myös pysyvän elementin yrityksesi tiloihin.

Kuten julisteessa, myös rollupissa kuva tai värimaailma on pääosassa. Ydinasiat eli mitä-missä-milloin kannattaa ilmoittaa mahdollisimman napakasti.

Linnan Juhlat -näytelmän rollup Tampereen Komediateatterille



Somemateriaalit

Sosiaalisen median merkitys markkinoinnissa kasvaa jatkuvasti riippumatta yrityksesi tai yhdistyksesi toimialasta.  Jos tilaat minkä hyvänsä muun mainoksen, samasta aiheesta kannattaa teettää samalla vaivalla myös somemateriaali – se onnistuu usein erittäin nopeasti, eikä venytä budjettiasi.

Eri sosiaalisen median kanavissa on omat kuvakoot, joita kannattaa noudattaa.

Somekuvissa kannattaa keskittyä nimenomaan kuvamateriaaliin, ja laittaa mainoksen informaatio kuvatekstiin. 

Ylempänä tällä sivulla olevan Valtimonteatterin Äitiysprojekti 1 -näytelmän julisteesta muokatut somekuvat.



Kuvitukset

Kuvitus on sisältöä visuaalisesti tukeva kuva. Uniikki, laadukkaasti tehty kuvitus kuvapankkikuvien sijaan nostaa hetkessä koko julkaisun arvoa.

Kuvitusta suunniteltaessa on tärkeää tietää sen käyttötarkoitus ja toivottu tyyli.

Kuvitus voi olla esimerkiksi kirjan kuvitus, informaatiokuvitus (esimerkiksi kartta, ikoni, aikajana, mind map…), taustakuva esimerkiksi nettisivuille tai sisältöä koristava vinjetti.

Viisas Kettu -kuvitus Tampereen ev. lut. Seurakuntayhtymän kustantamaan Tarinoiden Maa -kirjaan



Valmiiden mainosten muokkaus

Onko sinulle kertynyt vanhoja mainoksia, joihin haluat vaihtaa esimerkiksi hintatiedot tai kuvan? Olemassa olevan PDF-tiedoston muokkaaminen on lähes aina mahdollista. Se, miten näppärästi vanhojen mainosten muokkaaminen onnistuu, riippuu siitä, miten ne on tehty ja kuinka paljon niissä on eri elementtejä. Lähetä siis muokattava tiedosto minulle tsekkaukseen ennen työn aloittamista!