Värit markkinoinnissa

Ihminen näkee maailman väreissä, toisin kuin monet muut nisäkkäät. Väri on valoa, ja valo on auringosta peräisin olevaa aaltomuotoista sähkömagneettista säteilyä. Jokaista värisävyä vastaa oma aallonpituutensa, joista pisin on punaisella ja lyhin violetilla. Ihminen aistii värin, kun valo heijastuu jostakin värillisestä kohteesta silmän verkkokalvolle.

Väreillä on huomattavasti merkitystä eri tunnetilojen syntymisessä. Toisilla värit vaikuttavat voimakkaammin, toisilla heikommin. Itse olen aina kuulunut niihin, joissa värit aiheuttavat voimakkaita tunnereaktioita. 

Se, millaisena jonkin värin koet, riippuu paljon omista henkilökohtaisista kokemuksistasi ja mieltymyksistäsi. Oletko joskus ajatellut, miksi inhoat jotain tiettyä väriä? Liittyykö väri jollain lailla esimerkiksi hetkeen, jossa koit olosi uhatuksi tai turvattomaksi? 

Väreihin liittyvät mielleyhtymät riippuvat myös siitä, millaisessa kulttuurissa olet kasvanut. Esimerkiksi meillä länsimaissa musta on perinteisesti ollut surun ja kuoleman väri, itäisessä Aasiassa sitä puolestaan edustaa valkoinen.

Ihmiset eivät näe väriä samalla tavalla, vaan näkökyky ja värienerottamiskyky ovat kullakin erilaisia. Myös se, miten kukakin meistä värit mieltää, vaihtelee kovasi. Esimerkiksi se, mikä väri on kenenkin mielestä viininpunainen, munakoison värinen, pinkki, tai lila vaihtelee reilusti. Esimerkiksi väri, joka on minun mielestäni turkoosi, on monien muiden mielestä vihreä.

Värit auttavat meitä tunnistamaan tuotteita ja laatua, ja niiden  merkitykset saattavat jäädä alitajuntaamme tehokkaammin, kuin mitä on ollut tarkoitus.

Aktiivisina väreinä pidetään lämpimiä värejä: oranssia, punaista ja keltaista. Passiivisina väreinä pidetään viileitä värejä kuten sinistä, vihreää ja violettia. Neutraaleina väreinä pidetään ns. epävärejä: harmaita, valkoisia, ja eri beigen sävyjä.

Värien viestinnälliset ominaisuudet:

Jokaiseen väriin liittyy sekä positiivisia että negatiivisia ominaisuuksia, joita voi hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa. Näitä ominaisuuksia hyödynnettän myös esimerkiksi taiteessa, sisustuksessa, vaatteissa ja liikennemerkeissä ja vaikka missä.
Seuraavassa käyn eri värien ominaisuuksia läpi.

Kuvaaja Kaboompics .com palvelusta Pexels

Valkoinen:

Markkinointimateriaaleissa valkoinen väri on usein välttämätön: se tuo designiin ilmavuutta, mikä tekee kokonaisuudesta helpommin hahmotettavan ja näin auttaa viestin perille menoa.

Valkoiseen liitettäviä ominaisuuksia:
+ Oikeudenmukainen
+ Puhdas
+ Yksinkertainen
+ Turvallisuus

– Hedelmätön
– Tunteeton
– Taipumaton

Valkoistakin voi pelätä – sairaalloisen valkoisen pelon lääketieteellinen nimi on leukofobia

 

Musta

Mustaa pidetään valkoisen vastakohtana. Myös mielikuvissa mustan ja valkoisen sisältämät arvot ovat yleensä vastakkaiset. Miksi musta liitetään niin usein negatiivisiin asioihin? Vastaus on selvä: ihminen pelkää luonnostaan pimeää ja tuntematonta. Pimeässä (mustassa) ei näe, mitä tuleman pitää.

Äkkiseltään mustaan ehkä liitetään vain negatiivisia ominaisuuksia: suru, pimeys, epätoivo.  Mustalla on myös paljon hyviä ominaisuuksia, minkä vuoksi sen käyttäminen markkinoinnin tehokeinona kannattaa: musta yhdistetään  luksukseen ja arvokkuuteen.  Esimerkiksi monet luksuskosmetiikkamerkit suosivat pakkauksissaan kokomustaa.

Valkoisen lailla useimmissa designeissa musta on välttämätön – jos ei muualla, niin teksteissä. Musta teksti valkoisella tai vaalealla taustalla on helpoin hahmottaa ja lukea, eikä rasita silmää.

Mustaan liitettäviä ominaisuuksia:
+ Luksus
+ Arvokkuus
+ Voima
+ Auktoriteetti
+ Tieto ja sivistys

–  Kuolema
–  Pelko
–  Masennus
–  Toivottomuus
–  Pimeys



Harmaa:

Harmaa on väreistä neutaraalein, eikä sitä mielletä oikein minkään väriseksi. Sillä on kuitenkin erittäin tärkeä tehtävä:  harmaa neutraloi kaikki muut värit, ja siihen yhdistettynä mikä hyvänsä muu väri näyttää kirkkaammalta. Arkikielessä harmaalla on usein hieman negatiivinen kaiku. Puhutaan esimerkiksi harmaasta arjesta tai harmaasta taloudesta.

Harmaaseen liitettäviä ominaisuuksia:

+ Älykkyys 
+ Kestävyys 
+ Puolueettomuus

– Masennus
– Apatia

 

 

Ruskea:

Ruskean merkitys värisymboliikassa on jäänyt melko vähäiseksi. Ruskeaa väriä pidetään luonnonmukaisena, koska se muistuttaa maasta ja se yhdistetään luotettavuuteen sekä kestävyyteen.

Ruskeaan liitettäviä ominaisuuksia:

+ Maanläheisyys, luonnonmukaisuus
+ Mukavuuden ja turvallisuuden tunteet
+ Käytännöllisyys

– Likaisuus
– Huumorintajuttomuus
– Sivistymättömyys

 

 

Punainen:

Väreistä  punainen on varmasti se, joka aiheuttaa eniten tunteita puoleen ja toiseen. Kirkkaanpunainen on yksi omista suosikkiväreistäni, mutta monet eivät voi sietää sitä ollenkaan.

Punainen väri keltaisen ohella varoittaa vaarasta ja kieltää sekä liikenteessä että luonnossa.  Punaisella on myös vahva poliittinen leima: väri liitetään esimerkiksi työväenluokkaan, kommunismiin ja sosiaalidemokraatteihin.

Punainen on todella näkyvä väri, joka saa ihmiset tekemään nopeita päätöksiä. Tästä syystä monet ovat päätyneet käyttämään punaista esimerkiksi verkkokaupan ostopainikkeissa. Tarkkaile asiaa, kun surffaat netissä  – kuinka monta punaista ”osta tästä”  tai ”ota yhteyttä” painiketta löydät? Aika monta, vai mitä?

Punaiseen liitettäviä ominaisuuksia:

+ Energisyys
+ Rakkaus
+ Intohimo
+ Voima
+ Seksuaalisuus

– Vaara
– Viha
– Agressio

Kuvaaja Aleksandar Pasaric palvelusta Pexels

 

 

Keltainen:

Markkinoinnissa keltaisella on erittäin voimakas halvan leima – keltaista väriä käytetään lähes poikkeuksetta alennusmyyntien yhteydessä. Samoin puhuttaessa keltaisesta lehdistöstä jokainen tietää, ettei kyseessä ole laatujournalismi.

Tutkimuksissa keltaisen ja mustan yhdistelmän on todettu olevan kaikkein voimakkain ja tehokkain väriyhdistelmä. Ei ole mikään sattuma, että iltapäivälehtien lööpit ovat kelta-mustia.

Sanotaan, että keltaisen värin inho kielii heikosta itsetunnosta.

Keltaiseen liitettäviä ominaisuuksia:

+ Ilo
+ Aurinko, kesä
+ Huolettomuus
+ Äly

+/- Sensaatio

– Sairaus
– Mustasukkaisuus
– Petollisuus
– Voi tuntua raskaalta liikaa käytettynä

Kuvaaja Hilary Halliwell palvelusta Pexels

Vihreä:

Vihreä väri on silmälle helpoin katsoa. Joidenkin lähteiden mukaan vihreä on myös väreistä se, josta ihmissilmä erottaa eniten sävyjä. Vihreällä on myös voimakkaasti rauhoittavia ominaisuuksia. Vaalea vihreä yhdistetään usein luontoon, tumma rahaan ja vaurauteen.

Vihreään liitettäviä ominaisuuksia:

+ Luonto
+ Ulkoilu
+ Kasvu
+ Raha 
+ Raikkaus, tuoreus
+ Parantaminen
+ Turvallisuus

– Kateus
– Sairaus
– Viha

Kuvaaja Rodolfo Clix palvelusta Pexels

 

 

Sininen:

Sininen yhdistetään usein turvallisuuteen, luotettavuuteen ja vakauteen. Poliisien univormut ovat sinisiä tarkoituksella, samoin esimerkiksi Facebook ja LinkedIn käyttävät sitä logoissaan.

Siniseen liitettäviä ominaisuuksia:

+ Luotettavuus, vakaus
+ Auktoriteetti
+ Ilma, vesi
+ Rauhallisuus
+ Maskuliinisuus

– Surullisuus
– Välinpitämättömyys
– Melankolisuus

Kuvaaja Akshar Dave palvelusta Pexels

Violetti:

Violettia väriä käytetään markkinoinnissa melko vähän. Se yhdistetään usein ylvääseen kuninkaallisuuteen ja aatelisuuteen, koska aiemmin purppuraväri oli kallista, ja vain eliitillä oli siihen varaa. Violetti sopiikin hyvin luksustuotteisiin ja -palveluihin.

Violettiin liitettäviä ominaisuuksia:

+ Kuninkaallisuus, aatelius, arvokkuus
+ Luksus
+ Voima
+ Mystisyys, maagisuus
+ Mielikuvitus, luovuus

– Sulkeutuneisuus
– Turhamaisuus

Kuvaaja Lisa Fotios palvelusta Pexels

 

Pinkki/ vaaleanpunainen

Kaikista väreistä pinkki on tänä päivänä voimakkaimmin sukupuolittunut – se mielletään edelleen tyttöjen väriksi.

Vaaleanpunaiseen yhdistyy mm. nuoruus, viattomuus.  Toisaalta voimakas pinkki voi shokeerata hyökkäävyydellään.

Vaaleanpunaiseen liitettäviä ominaisuuksia:

+ Romanttisuus
+ Kiltteys
+ Ilo
+ Optimismi
+ Myötätunto

 – Epäuskottava
–  Kevytkenkäinen
–  Suppea

Esimerkki siitä, millaisen vaikutelman väri voi antaa markkinoinnissa

 

Muista vielä nämä nyrkkisäännöt:

  • Vastavärejä käytetään syystä markkinoinnissa: ne korostavat toisiaan. 
  •  Lämpimät värit (punainen, keltainen, oranssi) aktivoivat ja viileät (sininen, vihreä, lila) passivoivat
  •  Harmaa neutraloi tehokkaasti: harmaaseen yhdistettynä muut värit näyttävät kirkkaamilta.
  • Tummat värit vaikuttavat olevan lähellä ja vaaleat kaukana.
  • Myös värien käytössä vähemmän on usein enemmän. Älä änkeä liian montaa eri väriä samaan designiin!